Daily Archives: 23 Novembre 2011

Intercanvi esbiaixat entre estudiants i el Rector Dídac Ramírez

Després d’un Claustre complicat que tractava la governança universitària a la UB, el Rector Dídac Ramírez s’ha reunit amb els estudiants claustrals i amb altres càrrecs estudiantils en una taula rodona que ha estat un intercanvi esbiaixat arran de la renúncia de bona part dels estudiants assistents a continuar participant passats els primers deu minuts.

Una cinquantena de persones, amb les seves corresponents xiulades, han fet acte de presència aquest matí a les portes del Claustre de la UB. Volien manifestar el seu desacord amb les propostes de governança que es debatien al Claustre i evidenciar la no possibilitat d’assistir a aquest debat. Malgrat que el Rector Dídac Ramírez havia convidat als estudiants amb càrrecs de representació estudiantil a participar en una taula rodona després del Claustre, això no ha estat suficient pels estudiants concentrats, que han sentit com se’ls excloïa de l’òrgan de govern, on es prenien les decisions sobre les que volien opinar, i se’ls emplaçava a abocar les seves pors en una reunió avisada amb escassos dies d’antelació.

La bona entesa ha estat escassa i la comunicació no ha estat tan fluïda com caldria esperar. El Rector ha deixat uns minuts de marge als estudiants i, posteriorment, ha pres la paraula. “Volia trobar-me amb vosaltres per dir-vos que sóc conscient de que esteu cansats de paraules i de que voleu que les persones parlin amb fets. Vull tenir un intercanvi franc i que d’aquesta reunió surtin vies de participació i comunicació més potents que les que hem tingut fins ara”, ha afirmat el Rector en iniciar la reunió. Després d’agrair la feina feta al Vicerectorat d’Estudiants i de Política Lingüística, ha remarcat que estava disposat a rebre i assumir totes les crítiques que se li fessin alhora que valorava molt el compromís dels estudiants i que la seva voluntat era trobar vies per fer-lo compatible amb els òrgans de la institució.

Moment en què nombrosos estudiants abandonaven l'intercanvi amb el Rector

Malgrat aquest inici, després de la convocatòria de concentració davant del Claustre i d’haver-se denegat l’entrada a nombrosos estudiants, una estudiant de Biologia ha llegit un manifest que reflectia les opinions de les assemblees de la UB. Presentava quatre reivindicacions: no nous augments de taxes (enguany la UB les ha pujat un 7%), recuperació de la segona convocatòria, no als acomiadaments de PAS i PDI i un posicionament públic de la UB sobre si estan a favor de la universitat pública o no. Després d’això han abandonat l’aula deixant enrarit el clima.

“Hi havia un governador civil, en època de Priot, que deia que ‘por no hacer, no se hace nada’. El meu únic amo és la universitat”. Amb aquesta frase Ramírez ha fet front a l’abandonament de l’aula i ha afirmat que respectava tant l’opinió dels qui s’havien quedat com la dels qui marxaven. Un torn de paraules ha ajudat a dinamitzar el debat que recordava un FAQ: moltes preguntes breus dels estudiants i llargues respostes rectorals, moltes d’elles satisfactòries pels qui s’havien quedat a l’aula.

El Rector Dídac Ramírez a l'intercanvi amb els estudiants que s'han quedat a l'aula

Les beques d’excel·lència, les retallades i la continuïtat del Rector han estat tres temes estrella. Els estudiants li han arrencat compromisos (“Jo em comprometo a garantir beques d’excel·lència pels estudiants que no tenen recursos”) i veritats personals com “Si em pregunten si estic d’acord amb les retallades diria que no. Si em pregunten si ho entenc, diria que sí. Si em sembla bé la magnitud? Em sembla excessiva pel 16% [la reducció del pressupost d’universitat d’enguany]” o altres, més polèmiques, lligades a realitats de sobirania nacional: “Jo m’he pronunciat públicament en contra de les retallades a la universitat, però no criticaré al Govern de la Generalitat que ha de reduir els diners fins als límits marcats per Brussel·les”.

“La meva por és que el qui vingués després es trobés encara més escurat”, ha afirmat Ramírez a aquell que ha plantejat la seva feblesa política a l’hora de fer front a l’opinió pública i als polítics en la defensa de la universitat pública. Ha quedat clar que tant als estudiants com al Rector els hi calen vies per entendre’s ja que, a ambdós sectors, encara els hi queden uns anys d’universitat.