Daily Archives: 1 febrer 2012

Rectors, professors i estudiants en contra de la figura del comissionat de comptes

Les reaccions de la comunitat universitària no s’han fet esperar. Rectors, professors i estudiants han començat a difondre la seva oposició a la figura del comissionat de comptes proposada pel Govern.

L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), formada pels rectors de les universitats públiques, s’ha pronunciat en contra d’aquesta mesura de control per part del Govern. No creuen que sigui una figura que es pugui emprar en tots els casos. A més a més, consideren que les universitats ja disposen de mecanismes de control propis que sempre han estat efectius.

Francesc Xavier Grau, president de torn de l’ACUP i rector de la Universitat Rovira i Virgili (URV), és entrevistat per l’ABC. L’article recull part de la crítica de l’ACUP: per una banda, les universitats s’estan ofegant perquè el Govern els hi ha retallat exageradament els pressupostos i, per l’altra, el Govern els hi proposa incorporar una figura per controlar els pressupostos perquè considera que els rectors no estan fent front a la situació.

Col·lectius d’estudiants i professors van més enllà amb les crítiques a aquesta proposta del Govern. La Plataforma Unitària en Defensa de la Universitat Pública (PUDUP) ha fet públic un comunicat on denuncia al Govern per aprofitar-se de la fràgil situació de la universitat per acabar amb la seva autonomia i augmentar l’intervencionisme extern. Acusen al Secretari d’Universitats, Antoni Castellà, d’atacar frontalment l’autonomia i la democràcia universitària alhora que critiquen les postures dels equips rectorals i deganats que, amb la seva tolerància, permeten el control extern.

La figura del comissionat de comptes proposada pel Govern passaria a ser legal en cas d’aprovar-se la Llei d’Acompanyament dels Pressupostos, que és el text legal on el Govern ha inclòs aquesta figura. En cas d’aprovar-se, la prova pilot es portaria a terme a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) on s’està produint un crisi econòmica i política al mateix temps.

Les altres universitats catalanes comptarien amb un comissionat de comptes o bé en cas que el rector o el consell social ho demanessin o bé en cas que el Govern, sense aprovació de cap òrgan universitari, ho considerés necessari per tirar endavant el centre. Això implicaria un control total dels pressupostos i la seva aplicació per part del Govern i implicaria una pèrdua de democràcia i autonomia universitària en tant que la comunitat universitària no tindria ni veu ni vot en la gestió de la seva universitat.