VIII Jornada de Política Lingüística Interuniversitària

La VIII Jornada de Política Lingüística Interuniversitària es va tancar amb acords per treballar la introducció de la llengua a la Responsabilitat Social (RS). El multilingüisme com a eina i realitat que cal assumir i integrar als valors de les universitats públiques va ser el punt central del debat. Josep Maria Canyelles, consultor de RS, va oferir una conferència esclaridora sobre el paper de la RS en ens públics.

La universitat és un espai de formació on la llengua hi juga un paper clau. Un element que tenim interioritzat, que és pràcticament invisible, que alhora vertebra tota l’educació i que, quan és posat en dubte, genera fortes discussions. Forma part de la identitat d’una institució i configura tant els seus valors com el desenvolupament normal de la seva tasca.

A tot això se suma el doble paper de la llengua en el marc universitari: per una banda, és la seva eina de treball i, com a tal, planteja moltes dificultats amb el professorat i ambicions acadèmiques per la formació i, per altra banda, la universitat és un actor social que pot influir com a grup d’interès per afavorir unes o altres llengües, unes o altres polítiques lingüístiques.

Aquestes són només algunes de les dificultats que ha d’assumir la universitat si vol tirar endavant una política lingüística que reculli el multilingüisme i el treballi com un valor afegit i no com un conflicte de la societat, congelat fins que un Govern ho afronti i la tasca universitària ho reculli. La proactivitat, com a metodologia per afrontar aquells problemes socials que estan a l’espera de resposta, és un tarannà del què les universitats haurien de fer gala. Donar respostes que generin canvis culturals o motivar a que les instàncies pertinents ho facin. Una tasca que combina valors i estratègia per situar, a qui la practiqui, al capdavant de totes les curses.