Una primavera catalana?

Serà més difícil accedir als estudis universitaris? La situació econòmica servirà d’excusa per afavorir l’increment de preus de matriculació i per reduir el finançament? Les condicions laborals del personal docent, d’investigació, d’administració i serveis empitjoraran? Es precaritzaran els serveis i es perdran llocs de treball? Serà menys transparent la gestió de la universitat? La reducció de les opcions de participació a la universitat faran desaparèixer la seva democràcia?

Són preguntes formulades a partir de les reivindicacions d’estudiants, docents i personal d’administració i serveis de les universitats públiques catalanes que, des d’ahir, estan escalfant motors i fent accions de cara a la vaga de demà. A diferència d’altres jornades de vaga, aquesta no persegueix forçar un canvi sobre un acord que estigui obert ni pressionar a favor d’una resposta que s’acosti més a la què busquen els mobilitzats. No és una vaga per negociar res, és una vaga per reivindicar un model universitari que, segons els organitzadors, no existeix.

Vaga catalana

La vaga del dia 29 ha estat convocada només a Catalunya. Un grup d’estudiants, personal docent, investigador i d’administració i serveis van convocar-la el passat disset de febrer. La Plataforma Unitària en Defensa de la Universitat Pública (PUDUP), CCOO, UGT, CGT i CAU-IAC, junt amb altres col·lectius universitaris, les assemblees d’estudiants i les coordinadores d’assemblees de diferents universitats, secunden la vaga i les mobilitzacions d’ahir, avui i demà.

Al País Valencià també hi ha convocada una vaga per demà en defensa de l’educació pública. A la resta del territori no hi ha programades ni vagues ni manifestacions de recolzament a les que tindran lloc a Catalunya i al País Valencià.

Les reivindicacions i les competències

Les reivindicacions que plantegen els convocants de la vaga no es poden respondre des d’una única instància governamental. Hi ha algunes reivindicacions que depenen de decisions del Ministeri d’Educació, Cultura i Esports, d’altres que depenen d’ells i també de la Generalitat de Catalunya, altres que es fixen entre el Ministeri, la Generalitat i les universitats catalanes i, finalment, algunes poques que es prenen des de les mateixes universitats.

Així, les reivindicacions de la vaga, que no es dirigeixen a un ens o universitat concret, difícilment podrien rebre una resposta favorable, en cas que algun dels actors amb poder de decisió volgués donar-la, ja que per concloure una millora o un empitjorament sobre qualsevol dels punts reivindicats cal o bé una cadena de decisió o bé un consens entre diferents instàncies governamentals i universitàries.

Això no és un impediment pels convocants. La PUDUP afirma, en el seu manifest, que el canvi de model social i econòmic està afectant a les universitats i que, com a plataforma en defensa de la institució universitària, es veuen en l’obligació de transmetre les seves preocupacions i alertar sobre el rumb que estan prenent les transformacions en el sector públic. No només es tracta, doncs, d’aconseguir que el Ministeri, la Generalitat o les universitats prenguin un seguit de decisions que apropin la universitat al model que defensa la PUDUP, es tracta de generar un estat de consciència entre la societat, en general, i la societat universitària, en concret, favorable a la defensa dels interessos que defensen PUDUP, CCOO, UGT, CGT, CAU-IAC, altres col·lectius universitari i persones no organitzades.

El seguiment

Els organitzadors de la vaga no donen xifres del seguiment esperat a través de cap dels seus canals. La difusió ha estat considerable en comparació a la dedicada a les darreres mobilitzacions, però això no és indicador de quina part de l’estudiantat, professorat i personal d’administració i serveis se sumarà a la jornada de vaga i a la manifestació de demà a les 12.30 hores a plaça universitat.

L’ocupació ahir d’un espai a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), batejat com Casa de la Vaga, la concentració aquest matí davant de la Conselleria d’Economia i Coneixement, que ha acabat amb dos estudiants detinguts que volien entrar a lliurar un manifest, o l’ocupació aquesta nit d’un número indefinit de facultats de diferents universitats són les accions que estan portant a terme grups d’estudiants i altres de cara a escalfar motors per demà.