Daily Archives: 22 Març 2012

El Ministeri li haurà de pagar més a Catalunya?

El secretari d’Universitats i Recerca, Antoni Castellà, demanarà al Ministeri d’Educació, Cultura i Esports que creï un fons de compensació territorial que serveixi per compensar econòmicament a aquelles comunitats autònomes que major nombre d’estudiants d’altres comunitats incorporen al seu sistema universitari. Actualment, 12.500 dels estudiants catalans vénen d’altres autonomies i li costen 100 milions a Catalunya.

En canvi, només són 3.000 els estudiants catalans que es desplacen a altres comunitats a l’hora de cursar els seus estudis universitaris. La Generalitat vol plantejar-li al Ministeri que, de la mateixa manera que el fons de compensació territorial cobriria el cost dels alumnes que vinguessin a estudiar a Catalunya -a través de partides pressupostàries de les comunitats d’origen d’aquest gruix d’estudiants-, també Catalunya destinaria partides per finançar els estudis dels catalans fora de la comunitat.

Ja fa uns mesos va començar a circular aquesta proposta que el Ministeri afirma “no conèixer”. La Generalitat encara no ha formalitzat la seva petició, però José Ignacio Wert ha declarat que el seu Ministeri està totalment en contra de crear el fons de compensació territorial i que “Espanya és una unitat universitària”. La Generalitat, per la seva banda, explica que un sistema de compensació similar funciona a nivell sanitari i que, a més a més, la majoria dels estudiants d’altres comunitats que estudien a Catalunya després tornen a les seves comunitat d’origen. Així, la formació rebuda a Catalunya no reverteix a Catalunya.

Paral·lelament, avui el secretari Castellà ha tornat a parlar sobre el nou criteri del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) pel qual tots aquells graus i màsters amb un nombre d’alumnes matriculats inferior a 44 seran eliminats o fusionats. El futur d’aquests estudis dependrà del nombre de preinscripcions a la universitat. Si el criteri s’apliqués a la preinscripció de l’any passat un total de 57 títols de grau amb menys de 30 estudiants i 98 amb menys de 44 haurien de desaparèixer o fusionar-se. No se sotmetrien al nou criteri del CIC aquells estudis molt especials, oferts a un únic centre del territori, com, per exemple, Filologia Hebrea, que només es pot estudiar a la UB i és un grau molt específic.

Pel que fa als màsters, el curs passat eren més de 500 a Catalunya i, en començar aquest any acadèmic, es van reduir en un 10%. Enguany es tornaran a reduir un 20% més i, per tant, es mantindran al voltant d’uns 350 màsters a Catalunya.