El Consell Social de la Universitat de Barcelona canvia de president

Des de el 3 d’abril de 2012 el nou president del Consell Social de la Universitat de Barcelona és el sr. Salvador Alemany Mas (Barcelona, 1944) que substitueix al sr. Joaquim Coello, protagonista del conflicte entre la universitat i la Generalitat al 2011.

El passat dimarts 3 d’abril la Generalitat de Catalunya va publicar el nou nomenament de Salvador Alemany com a president del Consell Social de la Universitat de Barcelona. Alemany, que va néixer a Barcelona el 1944, és llicenciat en Ciències Econòmiques per la Universitat de Barcelona i diplomat per IESE en Ciències Econòmiques.

La Generalitat insisteix en que la substitució de Joaquim Coello es fa tenint en compte “que ha completat el seu mandat”. Tot i així el càrrec de president del Consell Social es pot renovar per quatre anys més en una segona legislatura, situació que no s’ha donat amb aquesta substitució. Per això, no queda clar que el canvi hagi estat motivat per el conflicte que va esclatar el 17 de desembre de 2010, quan el Claustre de la Universitat va votar 63 a 13 a favor de demanar la seva dimissió. Preservar l’autonomia de la Universitat de Barcelona en el moment de planificar els pressupostos va ser un dels punts del conflicte, ja que l’anterior president del Consell Social era partidari d’un tutela objectiva. Aquesta situació va derivar en un conflicte que va portar a Antoni Castellà, secretari d’universitat i recerca del Departament d’Economia i Coneixement,  a intervenir com a mediador.

El Consell Social és l’òrgan de participació de la societat en la Universitat i l’òrgan de relació de la Universitat amb la societat. Està format per nou membres representatius de la societat catalana i sis membres representants de la comunitat universitària (el rector, el secretari general i el gerent, com a membres nats, i un representant del professorat, un representant de l’alumnat i un membre del personal d’administració i serveis, elegits pel Consell de Govern entre els seus membres). És competència del Consell Social supervisar les activitats de caràcter econòmic i el rendiment dels serveis de la Universitat, i promoure la col·laboració de la societat en el finançament d’aquesta.

En aquest sentit, sorprèn el caràcter marcadament empresarial que comparteix el nou president amb Joaquim Coello. Salvador Alemany és president d’Abertis Infraestructuras S.A. des del 2009 (empresa constructora i de telecomunicació)  i de Saba Infraestructuras des del 2011 (coneguda empresa centralitzada en la gestió de aparcaments i parcs logístics). Va ser president de la secció de bàsquet i vicepresident del F.C. Barcelona (1986-2003) i va fundar l’Euroleague de bàsquet. Pel que fa a la gestió pública ha estat president del Consell Assessor per a la Reactivació Econòmica i el Creixement de la Generalitat de Catalunya. A més ha gestionat diverses institucions com el Cercle d’Economia (2008-2011), l’Associació Espanyola d’Aparcaments i Garatges i la Comissió Econòmica de la Cambra de Comerç de Barcelona. Ha estat guardonat amb la Creu de Sant Jordi de la Generalitat el 2011.