La PUDUP en contra de la Comissió de Governança del CIC

Coincidint amb la reunió de la comissió aquell dimarts 27 de març del 2012 la PUDUP feia públic un manifest en el qual es posicionava en contra de Comissió per a l’estudi de la governança del sistema universitari de Catalunya.

En aquest text es considerava que el fòrum de discussió afectava a tot un conjunt molt més ampli que els integrants de la reunió. De fet, la PUDUP es considerava integrant i protagonista dels temes a tractar. A més de haver estat un dels principals suports de un conjunt de persones que són alhora protagonistes i afectats de les futures reformes de la governança de la universitat.

La plataforma no entén com pot un comissió tan petita –al seu parer- debatre “sobre tot el futur de la universitat pública” amb tota legitimitat. Per la qual cosa demanen que “aquests debats es formulin obertament”.

A més, consideren que el marc de la “Estratègia Universitat 2015” és obsolet i, per tant, la ponència, Autonomia, avaluació i retiment de comptes, que es celebrava el mateix 27 de març, quedava buidat de sentit pel que fa a les reformes universitàries.

Aquestes raons van portar a la PUDUP a fer una concentració per intentar bloquejar la sessió de reunió.

En relació amb els termes del debat, la plataforma ha fet uns raonaments del rerafons que es planteja. D’una banda, entén que s’ha posat com a punt de partida l’Associació d’Universitats Europees, sense haver primer debatut el conjunt de la societat i els agents implicats “sobre la funció de la Universitat”. Tot entenent que es parla  “d’autonomia universitària” per garantir “la capacitat de la universitat, com a institució, d’organitzar la seva activitat amb independència dels interessos del poder polític i els organismes de l’Estat i dels interessos econòmics particulars i, alhora, de desenvolupar el coneixement i promoure’n la seva difusió per sobre de determinats dogmes ideològics o religiosos, és a dir, en un marc de llibertat de pensament i crítica”. Sense oblidar-se de que són els estudiants el veritables protagonistes del món universitari i que s’ha de defensar sempre la llibertat de càtedra per part dels professors.

Per això, la PUDUP ha exposat tres matisos per a la comissió:

1. És necessària una normativa que blindi l’autonomia universitària i l’organització mínima obligatòria per totes les universitats que la garanteixi i que alhora estableixi els criteris comuns per poder considerar a una institució com a universitat, inclosos els criteris d’organització.

2. L’autonomia universitària en cap cas pot basar-se en la necessitat de la universitat de generar recursos en base a la col•laboració amb el sector privat.

3. L’autonomia universitària no requereix de la possibilitat de cada institució d’organitzar els professionals d’una forma especialitzada o diferenciadora de la resta d’universitats.

Tots aquests són aclariments que la PUDUP considera que la comissió els ha de tenir molt en compte per al desenvolupament futur de la universitat.

Per als que no coneixen la Comissió per a l’estudi de la governança del sistema universitari de Catalunya aclarim que ha estat creada al 2011 de forma temporal “pel CIC per tal de definir un nou model de governança pel sistema universitari català”. Està formada per cinquanta representants dels àmbits universitari, social i polític, i té per objectiu elaborar un document amb propostes i mesures que contribueixin a modernitzar la governança universitària i adaptar-la als nous reptes i necessitats del sistema.

En el marc de la Comissió de la Governança s’ha creat una Ponència, integrada pel Miguel Beato, Joaquim Coello, Jordi Codony, Francisco Longo, Gemma Rauret, Carles Sumarroca i Josep M. Vilalta; “personalitats de reconegut prestigi”, amb l’objectiu de marcar amb les seves idees i documents el treball a realitzar per la Comissió.