Espriu a la Universitat de Barcelona

Els membres d’AulaScenica van celebrar el Sant Jordi 2012 a la facultat de filologia de la UB amb una interpretació de l’Antígona de Salvador Espriu

L’associació d’estudiants de la UB AulaScenica va interpretar el passat 23 d’abril a l’aula Capella de la facultat de filologia una adaptació de l’obra de Salvador Espriu Antígona. Aquesta és una peça teatral culta de l’escriptor. Espriu la va escriure el 1939, poc després de l’entrada de les tropes franquistes a la capital catalana. Però, l’obra es va fer pública el 1955.

En general la posada en escena va tenir una bona acollida. A l’acte han assistit membres del deganat, professors, personal de la facultat, representants de la família Espriu i una bona quantitat de convidats que van omplir l’aula Capella.

L’adaptació va estar a càrrec d’en Gaston Gilabert, director de l’associació, que ha tingut la mateixa responsabilitat a l’associació l’espiga de Les Corts, a més de dedicar-se a l’actuació amb regularitat. Gilabert és investigador del grup de recerca Aula Música Poètica, coordinat per la dra. Lola Josa, i ha estat guardonat amb una beca FI de la Generalitat de Catalunya. Actualment desenvolupa la seva tesi al departament de filologia hispànica en l’àmbit del teatre del Segle d’Or. A més, la seva formació és molt variada: és llicenciat en dret i en teoria de la literatura i literatura comparada. Per tot això, és una persona perfectament qualificada per a l’adaptació, a més d’unes de les ments més brillants en aquest àmbit dels joves investigadors.

Ens ofereix una Antígona amb molta actualitat que parla de la crisi sanitària i posa a Creont a fer unes retallades de les llibertats molt característiques. I és que “l’acatament de normes que creiem injustes és un dilema que ha afectat a totes les generacions des dels primers temps”, ens diu el programa de mà. També, recull situacions que no fa gaire temps tots hem viscut: “la gran alarma social que es va crear amb l’anomenada Grip A”, amb la qual “semblava que els governants anunciessin l’apocalipsi”, però “persones com la Teresa Forcades s’hi van oposar alhora que desmitificaven l’alarma social i els efectes devastadors de la pandèmia”. Per aquestes raons AulaScenica ens planteja comprovar aquesta situació al cas d’Antígona amb música preparada d’un repertori ad hoc per a l’obra.

AulaScenica ha començat sent un projecte on majoritàriament participen estudiants de filologia hispànica, però que està obert a totes les filologies sense distincions. L’associació planteja que el teatre universitari és un subtipus de teatre novell, però només per que els membres que hi participen  paral·lelament tenen una ocupació principal. Però ells tenen la convicció de que aquest tipus de teatre pot aportar quelcom diferenciat dels grups amateurs en general. Alhora que també enriqueix la vida universitària més enllà de les tasques docents normals. Dinamitzar culturalment la universitat arriba a ser un deure, si un té consciència de la realitat que estem vivint i els temps de canvis constants que es donen.

El grup, creat aquest mateix curs (2011-2012) rep el suport del grup de recerca Aula Música Poètica i el vistiplau de la vicerectora d’estudiants i política lingüística, Dra. Gemma Fonrodona. El seu principal objectiu és que la mateixa universitat es fixi en els productes culturals que es generen dintre de l’institució.

El fet de que hagi uns sèrie d’investigadors sobre literatura dramàtica, com ara Lola Josa, Gaston Gilabert, Mariano Lambea, etc., pot donar un valor característic a tot això que envolta a la posta en escena d’una peça teatral. Tant des del punt de vista del tractament del text, com ara de la posadaa en escena (on aquesta associació compta amb Laura Feliz de la facultat de Belles Arts, per exemple). Fins i tot, s’ha donat el cas que l’equip de musicòlegs que té Aula Música Poètica  ha pogut oferir peces poètiques-musicals  inèdites, que es recuperen de biblioteques europees i americanes, que el vicedegà Ignasi Adiego dirigeix i arranja molt oportunament. Tot creant una transferència de coneixement molt valuosa.

Tota aquesta posada en marxa sembla ser que continuarà, tot tenint en compte el darrer èxit, ja pensant en properes posades en escena per al curs vinent.