El Consell de Govern de la Universitat de Barcelona es va reunir per debatre sobre el paquet de mesures aprovades en el Reial decret llei 14/2012, de 20 d’abril.

Ahir, dimarts 8 de maig, es va reunir el Cosell de Govern de la Universitat de Barcelona per afrontar les mesures provinents de Madrid. La reunió s’allargà durant tot el dia.

Al final de la sessió es van presentar els informes següents:

●      Estem disconformes tant en la forma com en el fons del Reial decret llei esmentat, perquè no respecta l’autonomia universitària, ni compta amb les opinions universitàries, ni té present el paper de la universitat a la societat, ni permet a la universitat conèixer prèviament les mesures i les alternatives perquè pugui  oferir la seva capacitat de compromís i responsabilitat. Aquesta mesura legislativa s’ha dut a terme sense fer les consultes pertinents als òrgans consultius (CRUE i CEUNE), el que implica que la universitat pública com a institució ha estat considerada subjecte passiu.

●        La redacció del Reial decret llei i els seus arguments mostren un desconeixement profund de la realitat de la universitat pública actual. Les universitats públiques són institucions independents, plurals i compromeses amb les seves missions (docència, recerca i transferència) que tenen un paper fonamental a l’hora d’afrontar la situació de crisi econòmica i canvi social actual. Les universitats públiques són institucions preparades que assumeixen el seu paper i són part de la solució; de cap manera no són un problema pel que fa a la despesa pública que generen.

●        En particular, expressem el nostre desacord respecte a les mesures que s’expressen en el Reial decret llei, que comporten el següent: un canvi de model en l’actualització dels preus públics dels serveis acadèmics que fa possible que augmenti considerablement el cost dels estudis universitaris; una política de beques públiques que no només no en permet l’augment, sinó que incrementa el nivell d’exigència, i un canvi en el model de dedicació del professorat prenent com a base un complement voluntari i sense tenir en consideració les polítiques internes de foment de la docència i la recerca de qualitat.

●        Defensem amb determinació el valor constitucional i la necessitat de preservar l’autonomia universitària com a principi fonamental. Per això els nostres òrgans de govern exigeixen participar en tots els processos de decisió que afectin els estudis superiors i, en tot cas, condicionaran, en la mesura que es pugui, l’aplicació de les diferents normatives i mesures que s’estan aprovant de manera unilateral, sense diàleg ni participació de les universitats públiques.

A partir dels arguments exposats, el Consell de Govern de la Universitat de Barcelona demana el següent:

●        En relació amb el Reial decret llei 14/2012, sol·licita que s’obri un procés de diàleg amb les universitats per tal que, mitjançant un treball conjunt, es puguin analitzar i debatre propostes alternatives per trobar els elements de millora de l’educació superior universitària, partint del compromís i de la responsabilitat de les universitats amb les decisions preses. La universitat pública ofereix a la societat i al país les seves capacitats, el pensament científic i la recerca, així com la formació, que són un dels camins més potents per fer front als problemes actuals mitjançant alternatives globals i mesures concretes que ens facin avançar cap a un món millor i defensin el benestar, la justícia social i la pau.

●        El respecte envers la universitat pública com a institució autònoma, eficient, plural i responsable, capaç de respondre als reptes de la seva pròpia gestió en un marc de competitivitat internacional i de qualitat acreditada en relació amb els serveis que presta a la societat.

●        D’una banda, la garantia d’un finançament públic suficient per poder mantenir i millorar les competències i responsabilitats assumides i, de l’altra, la promoció d’incentius per millorar els beneficis, la transferència i l’eficàcia de la universitat pública en la societat i l’impuls del teixit productiu en el marc d’una política de creixement i de resposta a la crisi basada en el coneixement.

●        La consideració que els ajustaments de la despesa, sense una anàlisi de les conseqüències, poden portar associats greus problemes en l’exercici de les funcions socials que la universitat té encomanades, fet que complica encara més la situació.

●        El suport de les institucions i de la societat a la universitat pública per al manteniment de la qualitat i la competitivitat internacional perquè pugui seguir exercint un paper clau en la formació de les persones i en el futur del país. La universitat pública és conscient del seu paper institucional de servei públic, i se sent compromesa en les seves funcions i amb capacitat de respondre als reptes que la nostra societat i el nostre país té plantejats avui.