Eduardo Galeano a la UB: un èxit

El dimecres 9 de maig es va presentar a la universitat el llibre de l’assagista, escriptor i periodista uruguaià Eduardo Galeano. El llibre, Los hijos de los días, publicat per el segell Siglo XXI de l’editorial AKAL, recull 366 relats breus i reflexions sobre el món, la actualitat política i social i la memòria.

Dos quarts de vuit no sembla ser un hora amb molt de moviment a l’Edifici Històric de la UB, les dues facultats que acull ja gairebé han finalitzat el seu horari i la resta de unitats, de caire administratiu ja fa algunes hores que no estan al màxim rendiment. Però, ahir dimecres 9, va ser diferent. En el passadís del Paranimf, que connecta la primera planta amb els dos claustres de ciències i lletres, un mar de gent sortia de les portes de la sala més noble i amb més aforament del edifici i ràpidament s’anava cap a l’Aula Magna, la segona en capacitat. La raó: en aquella segona sala es retransmetia la presentació del nou llibre de l’escriptor Eduardo Galeano. Pocs esdeveniments culturals han produït tant de ressò a la nostra institució.
El rector, Dr. Dídac Ramírez, va ressaltar aquest fet recordant com un cèlebre esportista podia omplir aquells mateixos edificis com ho va fer fa temps, però no omplir-los de cultura; mentre que amb aquesta presentació Galeano no només demostrava que podia assolir el mateix record, sinó que a sobre l’omplia de cultura: “la universitat també s’omple de cultura” sentencia el rector. Res de nou per a l’escriptor, ja que la presentació en societat del llibre el 21 d’abril en la “Feria del Libro de Buenos Aires” també va rebre una molt bona acollida per part dels joves presents. La resta de la presentació del rector va consistir en un ponderat recorregut per la trajectòria de Galeano i una valoració de les seves influències, com ara, John Dos Pasos, que el porten a ser un escriptor que escriu amb “el cor i la raó a parts iguals”, deia el Dr. Ramírez.
El acte, patrocinat per Casa Amèrica en Catalunya es va allargar fins les 21 hores, on el mateix Eduardo Galeano sol a l’atri va fer una lectura d’alguns dels relats que s’inclouen en Los hijos de los días. Per començar, ens ha aclarit que el títol el va aprendre d’un mite de Guatemala on es creu que primer es va crear el temps i els dies van començar a anar i d’ells hem sortit nosaltres, per això sense discrepar amb els científics, Eduardo Galeano creu que “no estem fets d’àtoms, sinó d’històries”.
El llibre estructurat en un calendari amb 366 dies, als quals corresponen un relat, segons l’autor va ser reescrit 11 cops per tal de treure l’essència de cada text, que ell mateix s’havia imposat que els textos no superessin una cara. Cadascuna de les lectures era acompanyada per una ovació tancada d’un públic entregat a l’orador, un dels intel•lectuals llatinoamericans amb més fama.
El contingut dels relats es basa en les idees cabdals que ha mantingut al llarg de la seva trajectòria: el valor del recorregut i no dels objectius aconseguits, la reivindicació del paper de Amèrica Llatina i la importància de la memòria en les etapes més obscures de la història del continent, la creença ferma en un temps lineal i no circular compromès amb un cert tipus de progrés, la relativitat en quant el relat de la Història, la lluita amb la dialèctica oprimits i opressors, i la crítica al falsa evolució que suposa la vertiginosa vida moderna, tot dit amb un mirall irònic que –com a mínim- ens deixa un mig somriure i que en els millors dels casos deixa plantejada les preguntes més actuals a un lector atent al seu temps. Es a dir, els punt de trobada de les obres de Galeano que l’han donat el seu prestigi i seguiment arreu del món.