EUROSTUDENT: només és dolent l’EEES?

Avui donem un repàs a l’informe de l’EUROSTUDENT IV on es veuen les condicions de vida dels estudiants dintre de la universitat i fora de l’àmbit estrictament acadèmic.

L’objectiu principal del projecte Eurostudent és recopilar dades comparables sobre la dimensió social de l’educació superior europea.
No només es centra en l’entorn socioeconòmic i les condicions de vida dels estudiants, sinó que també investiga la mobilitat internacional temporal. El projecte s’esforça per oferir dades fiables i detallades de les comparacions entre països.
Es tracta d’una avaluació de les fortaleses i debilitats dels respectius marcs nacionals en comparació amb altres països. Els principals usuaris dels resultats són més alts responsables polítics d’educació a nivell nacional i europeu, els investigadors en aquest camp, els gerents de les institucions d’educació superior i – per descomptat – els estudiants de tot Europa.
L’estructura de presentació d’informes de Eurostudent consta d’un informe comparatiu i una anàlisi de la base de dades, que permet als usuaris descarregar dades i un perfil nacional complet per a cada país. Les dades nacionals i comparatives també han estat utilitzats per molts informes associats. La quarta ronda de Eurostudent va començar al novembre de 2008 i es va acabar l’octubre de 2011. 25 països europeus ha contribuït activament a aquesta ronda del projecte. Els seus resultats els pots veure aquí.

Sota el títol “¿Universitat sense classe?” es recopila l’enquesta d’Eurostudent en temes com ara: la dimensió social i la participació universitària, les característiques sociodemogràfiques; l’accés a l’educació superior, la procedència sociofamiliar, l’organització del temps i treball remunerat, l’avaluació dels estudis, la mobilitat internacional, la participació política a la Universitat, i l’excel·lència i l’equitat.

Per exemple, les dades de l’enquesta EUROSTUDENT IV xifren el total d’hores setmanals dedicades a estudi i treball en una mitjana de 45,5. La mitjana d’hores dedicat a l’assistència a classe és de 18,1 hores setmanals, mentre el temps dedicat a l’estudi personal és de 16,5. A més, ha vist que s’ha produït un canvi en el temps dedicat a activitats laborals remunerades al llarg d’aquests anys, que passa de suposar gairebé set hores setmanals (6,9 hrs.) a superar les deu (10,3 hrs.) en un any.

L’activitat laboral remunerada dels estudiants espanyols pot ser sintetitzada de la següent manera: un 27,2% treballa de manera regular en el transcurs del semestre, mentre un 10,9% ho fa de manera ocasional i el restant 61,9% no ha tingut cap activitat laboral en aquest mateix període. D’altra banda, entre els quals han treballat de manera ocasional en el període, un 63,2% declara haver treballat en períodes vacacionals durant l’últim any, percentatge que es redueix fins a un 29,9% entre els quals han tingut activitat laboral remunerada en el semestre en curs.
El grau de satisfacció amb la càrrega horària total està relacionat clarament amb el règim de dedicació. El 34% dels entrevistats se sent satisfet o molt satisfet amb aquesta càrrega i un 39% moderadament satisfet, ja que la consideren acceptable. En canvi, un 27% es considera insatisfet o molt insatisfet. A major dedicació al treball regular i a major edat, també major càrrega total setmanal i, en conseqüència, major insatisfacció.
D’altra banda, des de la perspectiva estratègica, sembla obvi que la proposta, en el marc de la construcció de l’Espai Europeu d’Educació Superior, que els estudiants han d’ocupar el centre de la vida universitària ha de traduir-se en polítiques que ofereixin respostes a la realitat aquí esbossada: una tendència creixent a compatibilitzar treball i estudi, càrregues horàries engruixades per els qui tenen treballs remunerats, que al seu torn són majoritàriament persones que busquen a la Universitat segones oportunitats, donada l’edat mitjana que presenten, i els seus entorns familiars. Aquestes polítiques hauran de caminar en l’adreça d’oferir vies institucionals diferenciades per a trajectòries que puguin organitzar agendes compatibles amb la dedicació a temps parcial. La diversitat d’agendes i de règims de dedicació requereixen també diversitat de respostes institucionals formals, d’itineraris i d’oportunitats.