La Universitat de Barcelona atorga la medalla d’or a la Fundació Vicente Ferrer

Jordi Folgado, director general de la Fundació Vicente Ferrer: «La comunitat universitària, a través de la investigació multidisciplinària, internacional i coordinada, pot impulsar la recerca com a motor del progrés social i econòmic»

Arrel de l’entrega de la medalla d’or a la Fundació Vicente Ferrer la Universitat de Barcelona ha dut a terme una entrevista a Jordi Folgado, director general de la fundació.

Durant la seva intervenció en l’acte d’entrega de la Medalla d’Or de la UB a la Fundació Vicente Ferrer (FVF) va afirmar en diverses ocasions que la pobresa absoluta «té solució». Què faltaria, doncs, per poder-la eradicar?

Acabar amb la pobresa és, sens dubte, el més ambiciós de tots els objectius de desenvolupament del mil·lenni fixats per les Nacions Unides. Actualment, la fam i la pobresa són els grans problemes als quals s’enfronta el nostre món. No hem d’oblidar que uns 923 milions de persones viuen en situació de pobresa extrema amb menys d’un dòlar al dia. És important assenyalar que l’Índia té una població de 1.200 milions de persones, de les quals 400 milions sobreviuen en pèssimes condicions. En definitiva, per eradicar la pobresa el primer que cal és voluntat política i la consciència necessària per empatitzar amb els problemes dels més desafavorits. Tal com deia Vicente Ferrer, «o ens salvem tots o ens enfonsem tots».

Quins són els principals àmbits d’actuació de la Fundació Vicente Ferrer a la zona d’Andhra Pradesh, a l’Índia?

Tot ésser humà té la necessitat d’ajudar, és una cosa inherent en la persona, però necessitem trobar la mà que ens generi confiança. No hi ha argument més sòlid que poder veure per un mateix el resultat de la feina feta en l’àmbit de l’ecologia, la sanitat, l’educació, l’habitatge, la discriminació de la dona, l’atenció a les persones amb discapacitat, la violència de gènere o l’esport. Tota aquesta feina fa que, a poc a poc, anem transformant una de les zones més pobres de l’Índia.

Al llarg de la trajectòria de l’FVF, quins canvis significatius han pogut observar en la societat amb la qual treballen?

Els canvis han estat molts i molt importants. Però si haguéssim de parlar del més significatiu, és sens dubte tot el treball que hem dut a terme per aconseguir la visibilitat de la dona en la societat índia.

Quina creu que ha estat la clau de l’èxit dels projectes de la Fundació per millorar les condicions de vida d’aquesta comunitat?

Haver implementat un programa de desenvolupament integral que busca garantir el desenvolupament de la societat índia fent-la partícip i protagonista dels seus propis avenços. Una part del bon funcionament del nostre programa és degut a la tasca de la Fundació per organitzar les comunitats. En cadascun dels sis sectors d’actuació (ecologia, sanitat, educació, dona, persones amb discapacitat i vivenda) hi ha grups de representació que en alguns casos ofereixen la possibilitat de defensar els seus drets, i en uns altres, la de participar i fer un seguiment dels projectes fins que s’acaben.

Tot i que encara hi ha molta feina per fer, sobre quins aspectes considera que caldria incidir en el futur per continuar avançant?

Volem que el nostre projecte s’estengui a totes les persones que viuen en situacions de pobresa extrema; per això, volem expandir la nostra àrea d’actuació a nous territoris, tant dins com fora de l’estat d’Andhra Pradesh.

Concretament, en el camp de l’odontologia, l’FVF i la UB col·laboren mitjançant la tasca del professor de la UB Vicente Lozano. De quina manera pot contribuir la comunitat universitària a millorar les condicions de vida d’aquesta societat?

L’educació és un dret bàsic humà que estableix els fonaments d’una societat més justa i igualitària. És l’arma més poderosa per combatre la discriminació, promoure la integració social dels més desafavorits i donar-los les eines perquè puguin recuperar l’autoestima i la dignitat. La comunitat universitària, a través de la investigació multidisciplinària, internacional i coordinada, pot Impulsar la recerca com a motor del progrés social i econòmic. Fomentar la difusió, la protecció i la transferència de coneixement amb l’objectiu que els resultats siguin l’aportació a una societat culta i avançada i amb esperit emprenedor.