Parlem amb el Club d’Immersió Biologia

En aquesta MINIENTREVISTA hem parlat amb el Club d’Immersió Biologia (CIB) i hem conegut un altre aspecte de les associacions que componen la UB. Sabíeu que el CIB, entre d’altres, dóna l’oportunitat als estudiants de biologia d’introduir-se en un món que, si els agrada, pot acabar-se convertint en una sortida professional?

Moltes gràcies per la vostra col·laboració, CIB! 🙂

Idea i coordinació: Glòria-Mireia Montanyà
Text: Club d’Immersió Biologia (CIB)

“Tenim un profund respecte pel mar com a ecosistema que cal protegir”

1- Què és el Club d’Immersió Biologia (CIB) i qui pot formar-ne part? És el club de submarinisme fundat el 1983 per un grup d’estudiants i professors de la Facultat de Biologia de la UB. Com a tal, el CIB inicialment el van formar majoritàriament biòlegs però sempre ha estat obert a tothom que s’interessi per la immersió; i és veritat que entre els socis del CIB probablement hi hagi la major concentració de biòlegs que es pot trobar en qualsevol club de busseig de Catalunya o Espanya. A part d’això, el CIB té una sensibilitat especial vers els temes ambientals i inculquem la cura pel medi als nostres socis.

2- Calen unes condicions físiques i/o formació específica per a poder fer immersió? Oferiu cursos? Cal saber nedar. A part d’això, no se necessiten unes condicions físiques excepcionals per a bussejar. És imperatiu passar una revisió mèdica per a obtenir el títol de busseig però és una prova força estàndard. Si et veus amb cor de fer una excursió a peu per la muntanya també estàs preparat per a bussejar.

En quant a la formació específica, per a bussejar cal el títol que es coneix com a “Open Water” que permet baixar fins a una fondària de 25 metres acompanyat per un altre bussejador; aquesta titulació internacional s’aconsegueix després de participar en els cursos que organitzem tots els anys al CIB. També ofertem els posteriors nivells de busseig esportiu que permeten arribar fins als 40 metres de fondària (el “Advanced” i el “Rescat”). I oferim alguns cursos encara més especialitzats com el de “Nitrox” (busseig amb mescles enriquides amb oxigen). Aquests serien els cursos estrictament de busseig, però després n’hi ha de biologia marina o de fotografia submarina.

“L’objectiu és que la gent bussegi!”

3- Teniu representació als òrgans de la UB? No, no en tenim, tot i que participem en tot el què podem amb la Facultat de Biologia. Tenim bona relació amb els diferents departaments de la Facultat que utilitzen la immersió en la seva recerca i fem de pont amb alumnes que ajudem a mostrejar; també facilitem material d’immersió per a sortides pràctiques  d’assignatures de Grau i Màster. Després promovem seminaris i conferències en l’àmbit del coneixement de la biologia i la conservació marina per a estudiants de la UB. I participem tots els anys al Fotonatura.

4- I pel que fa al tipus d’activitat, el CIB.. se centra tant en els cursos de busseig en els que participen sobretot els alumnes de la Universitat com en les immersions col·lectives que s’organitzen pels socis gairebé totes les setmanes o cada quinze dies. Bàsicament es tracta de trobades durant un dia del cap de setmana per anar a bussejar, organitzades per un instructor que s’emporta els bussejadors amb menys experiència perquè se sentin més segurs. L’objectiu és que la gent bussegi!

També, de tant en tant, organitzem neteges de platja per a conscienciar els banyistes de la brossa que es pot trobar al mar. I un cop l’any fem una festa amb tots els socis del club; a part de les “Jornades del Mar” fetes a la Facultat de Biologia i en les que convidem personalitats relacionades amb el medi marí.

5- Quina és la manera més ràpida per a contactar-vos? (Per a la resta d’estudiants) Els estudiants poden passar pel local del CIB, a la Facultat de Biologia mateix, però si ho prefereixen ens poden contactar per correu electrònic a l’adreça cib@cibsub.cat.  Si ens volen trucar, també poden fer-ho al 93.402.14.34 i tenim una web (www.cibsub.cat) on hi trobaran informació sobre els pròxims cursos, etc.

6- Què us caracteritza com a grup d’estudiants? Crec que la característica principal dels socis del CIB és la passió pel mar i per tota la fauna i flora que hi viu. I sobretot un profund respecte pel mar com a ecosistema que cal protegir.

7- Voleu afegir quelcom? Potser dir que aquells alumnes de la Universitat que estiguin interessats a participar o col·laborar en projectes científics o de divulgació, poden adreçar-se al CIB perquè, de tant en tant, ens arriben sol·licituds d’associacions o d’altres socis que busquen bussejadors voluntaris. És una bona forma de fer un tast del que pot ser la feina d’un biòleg.

Club Immersió Bio