“L’art de l’aigua” amb Domènec Corbella

MINIENTREVISTA:
El dilluns 4 de maig es va fer la jornada
l’art de l’aigua, la primera organitzada per l’Institut de Recerca de l’Aigua de la Universitat de Barcelona. Des de l’Hotel d’Associacions ens hem posat en contacte amb Domènec Corbella, coordinador de la jornada, i ens ha pogut fer cinc cèntims de com va anar i què s’hi va fer.
Moltes gràcies! 🙂

Text: Dr. Domènec Corbella
(Coord. Jornada l’art de l’aigua)
 Coordinació: Glòria-Mireia Montanyà
(Hotel d’Associacions)

“Els objectius s’han complert i això
ens esperona
a pensar i a plantejar noves iniciatives sobre l’art de l’aigua”

presentació_art aiguaUn moment de la presentació de la Jornada. D’esq a dreta: la Dra.Teresa M. Sala, el Dr. Domènec Corbella i la Dra. Lourdes Cirlot, Vicerectora de Relacions Institucionals i Cultura.

1-En què ha consistit la jornada? En sis ponències, tres de presencials i tres a través de vídeos fets expressament per a la jornada; a més a més, i com a cloenda, hi ha hagut la presentació d’un llibre amb l’aigua com a eix vertebrador de vuit projectes artístics, coeditat per la Universitat de Porto i la Universitat de Barcelona.

2-El perquè del títol “L’art de l’aigua”. L’aigua és Art? Tots sabem que l’aigua és un element que forma part de la cadena vital humana i terrestre, però alhora és igualment indispensable per algunes tècniques artístiques. Tanmateix, però, existeix l’anomenat Art de l’aigua considerada en sí mateixa, sigui unida en d’altres mitjans, entorns, o per les propietats estètiques intrínseques, de manera que ha estat i és objecte de diferents tractaments creatius, expressius i performatius; tot derivant en els últims anys cap a postulats coneguts com l’art ambiental, o l’ecoestètica, presents en diferents circuïts culturals destacats.

3- Quins continguts ressaltaria de la jornada? Han estat molt plurals i diversos. Des de la presència oriental a l’occidental, per suposat, des de la teoria i simbolisme, fins a l’anàlisi i especulació, des de l’experimentació fins l’acció performativa, tot abordant diferents facetes de l’Art de l’aigua, com les vessants més poètica i simbòlica de Teresa M. Sala, a la més estructuralista i minimalista d’António Quadros Ferreira, passant per la taoista oriental de Wang Linlin, la més tècnica i espiritual a la vegada de Han Yu Chi, l’ecològica i performativa de Basia Irland, i per finalitzar les misterioses escultures aquàtiques de Cristina Iglesias; aquesta ha estat una aportació molt singular, per tractar-se d’una artista de reconegut prestigi internacional i amb obra present als principals museus i ciutats del món.

4- Quin pes té l’aigua en les representacions del segle XXI? Efectivament són molts els artistes que directa o indirectament, puntualment o de manera més continuada, utilitzen l’aigua. Si fins el s.XIX l’aigua era pintada o representada, a partir del s.XX i, especialment en el  s.XXI, s’obren noves possibilitats a través de la interdisciplinarietat, amb la dissolució de les fronteres de les disciplines artístiques, i en la incorporació de nous mitjans tècnics i materials. Només a tall de d’exemple podem citar artistes com Bill Viola, Perajaume, Jaume Plensa, Hiroshi Senju, Mana Salehi o Andy Goldsworthy; la llista seria interminable.

5- Ens pot descriure el llibre “Água: Porto/Aigua: Barcelona”? És un projecte editorial que neix a partir de dos grups de recerca de les universitats de Porto i de Barcelona, formats cadascun d’ells per quatre artistes investigadors de diferents àmbits de la creativitat: dibuix, pintura, fotografia, digitalització i  gravat. Els autors de casa nostra representats en vuit obres són: Rosa Vives, Pep Mata, Atilio Doreste i jo mateix; i pel que fa als portuguesos ens trobem amb: António Quadros Ferreira, José Ramalheira Vaz, Mário Bismarch y Paulo Luís Almeida.

6- Com acabaria la reflexió: La rellevància de la jornada L’art de l’aigua rau en.. el fet de ser la primera que s’organitza a la Universitat de Barcelona i a la Facultat de Belles Arts, gràcies a la iniciativa i a l’organització de l’Institut de Recerca de l’Aigua de la Universitat de Barcelona, i malgrat la limitació de recursos econòmics, en què s’ha aconseguit presentar aportacions de ponents de prestigi internacional que han motivat o estimulat de sobremanera l’anomenat  cervell espiritual de la majoria d’alumnes de màster i de doctorat que van seguir amb molta atenció la jornada. Per tant, en aquest sentit, pensem que els objectius s’han complert, i això ens esperona a pensar i a plantejar noves iniciatives sobre l’art de l’aigua.

7- Vol afegir quelcom? Sí, agrair la confiança i l’encàrrec de l’Institut de Recerca de l’Aigua, i facilitar la seva web (www.ub.edu/aigua) pels qui encara no coneixen la seva funció i les activitats que desenvolupa des de fa deu anys.

art aigua