Jordi Martín ens parla de les XV Jornadas de Servicios Universitarios de Empleo

Des de Roma, la ciutat eterna, pengem la primera de les tres MINIENTREVISTES programades durant l’estiu 2015.

En aquesta ocasió parlem amb l’estudiant Jordi Martín Pons que ens explica l’experiència viscuda com a ponent a la taula rodona Competencias, titulaciones universitarias, mercado laboral y empleabilidad de calidad: retos académico-laborales y perspectiva europea.

Les XV Jornadas de Servicios Universitarios de Empleo s’han fet a la UB del 17 al 19 de juny.

Idea, coordinació: Glòria-Mireia Montanyà
Text: Jordi Martín i Glòria-Mireia Montanyà
Imatge: Jordi Martín

Jordi Martín                      Jordi Martín, actualment a Rússia, ens envia aquesta imatge

“Vetllar pel futur ocupacional dels estudiants”

1-) Et pots presentar breument? Tinc 20 anys, estudio segon curs del grau d’Història i començaré Arqueologia al setembre. L’abril del 2014 vaig ser escollit representant al Consell dels Estudiants de la UB, des d’on col·laboro en comissions com la COUB (Comissió d’Ocupabilitat de la Universitat de Barcelona). Sempre que puc m’escapo per a practicar rem perquè.. “mens sana in corpore sano”.

2-) Què són les Jornades? Una trobada entre experts amb l’objectiu d’intercanviar idees (i projectes) entre els diferents actors interessats per l’ocupabilitat dels titulats universitaris. És un íter molt eficaç, en el sentit de que es concentren els esforços de petites accions dutes a terme per Facultats, Departaments, grups de professors i empreses diverses, i s’analitza en conjunt per a conèixer l’estat real dels nostres estudis universitaris. I, naturalment, la seva incidència en els estudiants de cara la cerca de feina, la qualitat universitària i la innovació de les nostres institucions. Es busca, concretament, millorar les possibilitats dels estudiants, tant les educatives com les laborals, amb el lideratge, l’emprenedoria i la confiança en sí mateixos.

3-) Quin és, doncs, l’interès concret de les Jornades pels estudiants? El profit que en traiem. M’explico. La renovació constant de les institucions universitàries ens posa a l’abast innovacions en els camps més diversos; en aquest cas, en el d’ocupabilitat. Sabem que l’ocupabilitat és un factor més, tot i que important, a l’hora de triar un grau o un altre i ens ve a la ment aquell comentari tant familiar de: «jo em veig fent de…». Les institucions busquen, amb trobades com la que ens ocupa, possibilitar que els estudiants aconseguim una feina relacionada amb la formació adquirida i amb les aspiracions laborals desitjades. Cal, al meu parer, evitar la fuga del talent, canalitzar-lo adientment i retornar a la societat una part del que aquesta inverteix en cadascú de nosaltres; no oblidem pas que parlem, en casos com la UB, d’institucions públiques.

4-) Per què hi vas participar?  En primer lloc perquè sóc representant dels estudiants a la comissió que treballa per a la millora de l’ocupabilitat i de la qualitat dels graus. I en segon lloc perquè aquestes jornades anuals són un pol d’acció per a renovar objectius, fixar-ne de nous i avaluar la tasca feta els darrers 15 anys. Concretant-ho més, diria que és Vetllar pel futur ocupacional dels estudiants i estar-ne atents de la trajectòria prosseguida un cop finalitzada la formació a les nostres institucions. També m’agradaria afegir que el fet que les universitats hagin pres consciència d’aquesta necessitat ha estat un fenomen revolucionari; i cada vegada hi actuen amb més eficàcia.

5-) Quina va ser la teva participació? La meva intervenció es va centrar en la visió del món estudiantil sobre les polítiques d’ocupabilitat que porta a terme la UB incidint en el creixent interès que desperten entre els estudiants. Em refereixo a fires, projectes d’innovació i desenvolupament, pràctiques, etc. També vaig parlar de la dificultat de transmetre adientment aquestes polítiques a l’estudiantat perquè en puguem treure un benefici real de cara al futur i s’entenguin com el que són: un plus.

M’agradaria comentar, també, que la qüestió de si la universitat és capaç d’arribar als estudiants com deuria és un tema a part, penso, i encara no resolt, diria; tot i que tenim estructures com l’Observatori de l’Estudiant de la UB i la Comissió d’Ocupabilitat de la Universitat de Barcelona (COUB) que ho analitzen i en cerquen opcions de millora contínua.

6-) Com valores l’experiència viscuda? Positivament. Sempre es pot aprendre molt de l’intercanvi  d’experiències entre universitats; i encara més, diria, en un tema com és el de l’ocupacionalitat dels estudiants.

7-) Vols afegir quelcom? Voldria recomanar a la resta d’estudiants, si se’m permet, que s’interessi per les diferents accions que potencien l’ocupacionalitat i que es duen a terme des de la pròpia universitat, perquè són de gran utilitat; i sí, sigui quin sigui el Grau triat. Animeu-vos!