Claudi Esteva, primer catedràtic d’Antropologia Cultural de la UB, investit com a doctor honoris causa a títol pòstum per la URV

L’antropòleg cultural i historiador americanista Claudi Esteva, mort el 4 de setembre, va ser investit doctor honoris causa a títol pòstum per la Universitat Rovira i Virgili (URV) el passat 10 de novembre. Dos dels seus alumnes, els professors de la URV Joan Prat i Àngel Martínez, van ser els encarregats de presentar-ne la laudatio. Berta Alcañiz, marmessora de Claudi Esteva i doctora en Antropologia Cultural, va ser investida en lloc de l’antic catedràtic de la UB.

Nascut a Marsella l’any 1918, Esteva es va formar a l’Escola Nacional d’Antropologia del Museu d’Antropologia de Ciutat de Mèxic, país on va exiliar-se l’any 1939. A Mèxic també es va graduar en Antropologia a l’Escola Nacional d’Antropologia i Història (ENAH), on va ser deixeble de Pere Bosch i Gimpera, en una època durant la qual va establir un estret contacte amb el psicoanalista Erich Fromm.

Retornat a Espanya l’any 1956, es va doctorar en Història d’Amèrica a Madrid, on va fundar i dirigir l’Escola d’Estudis Antropològics i el Centre Iberoamericà d’Antropologia. Posteriorment, va ser professor agregat d’Etnologia (1968) i el primer catedràtic d’Antropologia Cultural (1972) de la Universitat de Barcelona, on va crear el Departament sobre aquesta matèria.

Vegeu a continuació la conversa que va mantenir el professor Esteva amb el seu deixeble Joan Bestard, també catedràtic d’Antropologia a la UB, dins la col·lecció de vídeos titulada 15 minuts amb…