El programa de suport de la UB a les persones refugiades, guardonat amb el Premi Magisterio

La Universitat de Barcelona va recollir el passat dijous 23 de novembre, al Caixaforum de Madrid, un dels Premis Magisterio 2017, atorgats per la publicació homònima, pel seu programa de suport a les persones refugiades. Es tracta d’un guardó compartit amb la Comissió Espanyola d’Ajuda al Refugiat (CEAR) i les universitats Complutense i Camilo José Cela, a les quals el jurat ha volgut distingir «pel seu treball perquè les persones refugiades i sol·licitants d’asil puguin accedir a estudis universitaris i fer realitat, així, la seva inclusió al país d’acollida».

Els Premis Magisterio – Protagonistes de l’Educació reconeixen anualment la tasca de professionals, organitzacions i empreses que, amb el seu treball i exemple al llarg de l’any, hagin contribuït a la millora de l’educació a l’Estat espanyol. S’atorguen vuit guardons i dues mencions especials (a un docent i a un centre educatiu) entre un centenar de candidatures proposades per un consell editorial que encapçalen periodistes de la publicació Magisterio, que l’any passat va complir 150 anys.

El Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte, coordinat per la Fundació Solidaritat UB, té com a objectiu principal promoure l’accés d’aquest col·lectiu a l’educació superior. Amb aquest propòsit, el programa inclou diverses línies d’actuació, com ara accions de suport acadèmic, educatiu i social a joves estudiants refugiats mitjançant beques de matrícula universitària, cursos de llengua catalana i castellana, programes de mentoria, allotjament, assessorament jurídic i assistència psicològica; així com la realització d’un curs de transició a la Universitat —amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona—, que s’adreça a persones en situació d’especial vulnerabilitat econòmica i de drets humans (principalment, procedents de Síria), i que inclou l’allotjament i la manutenció.

En el marc del programa de suport, la Universitat també organitza diverses activitats d’informació, formació i sensibilització sobre la crisi de les persones refugiades (com el projecte Mare Nostrum, finançat pel Fons Català de Cooperació al Desenvolupament), i participa en projectes europeus i de dimensió internacional, com RESCUE (Refugees Education Support in MENA countries) i inHERE (Higher Education Supporting Refugees in Europe). Aquest últim ha inclòs el programa de la UB dins del seu Catàleg de bones pràctiques en l’acollida de refugiats.