Acadèmics i càrrecs públics analitzen els primers deu anys de la Llei del dret a l’habitatge de Catalunya

Aquest mes de desembre es compleixen deu anys de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge, que va regular per primer cop a Catalunya aquest dret a fi i efecte de fer-lo efectiu. Unes jornades a la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona el dimarts 12 de desembre reuniran acadèmics i càrrecs de diverses administracions per fer un balanç d’aquesta dècada de vigència de la norma i alhora analitzar les possibilitats per ampliar-ne i millorar-ne l’aplicació. L’acte, organitzat per l’Institut de Recerca TransJus de la UB, l’Escola de Postgrau de la Facultat de Dret i l’Observatori DESC, té la col·laboració de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Ajuntament de Barcelona, així com la participació de la Diputació de Barcelona.

La jornada començarà amb una taula rodona en què intervindran Salvador Milà, director de l’Àrea de Presidència de l’AMB; Ricard Fernández, gerent de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona, i Vanesa Valiño, cap de gabinet de la Regidoria d’Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona. A continuació, hi haurà sessions en què s’avaluarà la dècada d’aplicació de la norma i s’analitzarà la llei en comparació a altres legislacions europees i a la situació en altres zones de l’Estat. El programa també inclou debats sobre aspectes com l’habitatge social, la planificació territorial, la dimensió metropolitana de la qüestió de l’habitatge, o el paper que tenen les mesures de rehabilitació i conservació dels habitatges. La jornada es clausura amb un acte en el qual participaran Juli Ponce, director de l’Institut de Recerca TransJus; Irene Escorihuela, directora de l’Observatori DESC; Ramon M. Torra, gerent de l’AMB; Javier Burón, gerent d’Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, i Maria Xalabarder, gerent de Serveis d’Habitatge, Urbanisme i Activitats de la Diputació de Barcelona.

L’Institut de Recerca TransJus, que inclou l’urbanisme i l’habitatge en una de les seves línies d’investigació, organitza aquestes jornades conjuntament amb l’Observatori DESC, que té com a objectiu promoure una visió integral dels drets humans que reconegui els drets civils, polítics, econòmics, socials, culturals i ambientals. La jornada donarà lloc a un llibre que en recollirà les diferents ponències i que publicarà al llarg del 2018 l’editorial Thomson Reuters Aranzadi.