Jordi Alberch i Joaquim Ortega, nous directors de l’Institut de Neurociències i de l’Institut de Matemàtica, respectivament

Ahir dimarts, 12 de desembre, va tenir lloc l’acte de presa de possessió del nou director de l’Institut de Neurociències (UBNeuro), Jordi Alberch, en substitució de Carles Escera, i del nou director de l’Institut de Matemàtica, Joaquim Ortega, en substitució de Carles Casacuberta, actual degà de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica.

Jordi Alberch Vié, llicenciat i doctorat en Medicina i Cirurgia a la Universitat de Barcelona i expert en l’àmbit de la fisiopatologia de les malalties neurodegeneratives, ha desenvolupat la seva activitat investigadora en centres com ara la Universitat de Georgetown i l’Escola de Medicina Robert Wood Johnson, als Estats Units, i l’Institut Karolinska, a Suècia. Ha estat president de la Societat Espanyola de Neurociència (SENC), una prestigiosa institució que potencia l’activitat investigadora i la col·laboració en aquest camp multidisciplinari, i és cap del Grup de Recerca Consolidat de Fisiopatologia de Malalties Neurodegeneratives de la UB, un equip que desplega diverses línies de recerca sobre la malaltia de Huntington, un desordre neurodegeneratiu que provoca moviments involuntaris, alteracions psiquiàtriques i demència a causa d’una mutació en el gen de la huntingtina (HTT). Alberch també és l’investigador principal del Grup de Fisiopatologia i Tractament de les Malalties Neurodegeneratives (Àrea de Neurociències) de l’IDIBAPS i del Grup de Recerca sobre la Malaltia de Huntington del Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa sobre Malalties Neurodegeneratives (CIBERNED).

Autor d’un elevat nombre d’articles en revistes científiques de projecció internacional, Jordi Alberch forma part del comitè editorial de diverses publicacions científiques en l’àmbit de les neurociències i també participa en agències d’avaluació nacionals i internacionals.

L’Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona, creat a finals del 2015 i format actualment per prop de tres-cents investigadors, és el primer de Catalunya i de tot l’Estat que integra línies de recerca en neurobiologia, neurofarmacologia, fisiopatologia, neurologia, psiquiatria, psicològica clínica, neuropsicologia i neurociència cognitiva.

Joaquim Ortega Cerdà es va doctorar en Matemàtiques a la UAB i va fer una estada postdoctoral a la Universitat de Wisconsin-Madison el 1995, on va tornar com a professor visitant durant el curs 2004-2005. Ha treballat a la UAB i a la UPC. Actualment, és catedràtic de la Universitat de Barcelona, on treballa des del 1997. Ha fet llargues estades de recerca a l’Institut Mittag-Leffler (Suècia), al Centre d’Estudis Avançats d’Oslo i a les universitats de Göteborg i Trondheim, on té un equip de col·laboradors habituals. També ha fet visites més breus a l’Institut de Recerca Matemàtica d’Oberwolfach i al Centre Simons de Geometria i Física. També va ser ponent convidat al Congrés Europeu de Matemàtiques de Berlín el 2016.

La línia de recerca d’Ortega és l’anàlisi complexa en una i diverses variables. Particularment, l’estudi de l’equació no homogènia de Cauchy-Riemann per abordar problemes com la grandària del nucli de Bergman o la descripció dels conjunts de zeros. Darrerament s’ha interessat en processos de punts aleatoris i conjunts de configuració de punts òptims en problemes de teoria del potencial.

L’Institut de Matemàtica de la Universitat de Barcelona (IMUB), creat l’any 2000, es dedica a fomentar la recerca en totes les àrees de les matemàtiques i a donar-hi suport a partir de conferències, tallers, seminaris i cursos avançats. Així mateix, promou la col·laboració interdisciplinària entre investigadors de diferents àmbits. Està integrat per més de noranta membres de les facultats de Matemàtiques i Informàtica, Biologia i Filosofia repartits en tretze grups de recerca.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )