La Universitat de Barcelona acull unes jornades internacionals sobre els nacionalismes a Europa i Austràlia

Del 17 al 19 de gener l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona acollirà el congrés internacional «Nationalism old and new: Europe, Australia and their others», organitzat pel Centre d’Estudis Australians i Transnacionals (CEATS) de la Universitat de Barcelona i l’Associació Europea d’Estudis d’Austràlia (EASA). El congrés tractarà sobre els nacionalismes i els populismes identitaris en el marc Europa-Austràlia, i se centrarà en concret en les polítiques d’immigració, dels refugiats i de les minories nacionals.

Al llarg de les jornades, un nodrit grup d’experts abordaran qüestions com ara quins són els vincles estructurals entre les polítiques d’Europa i Austràlia respecte a les migracions, els refugiats i els demandants d’asil, o el rol que poden tenir els estudis australians des de la perspectiva d’Europa per promoure una comprensió de la política en matèria de tolerància i/o exclusió.

El congrés començarà el dimecres 17 de gener a les 9 h amb l’acte d’inauguració, que serà a càrrec del rector de la Universitat de Barcelona, Joan Elias, i de representants de l’ambaixada d’Austràlia i de Casa Àsia, entre altres membres col·laboradors, a l’Aula Magna de l’Edifici Històric.

Entre les diverses conferències, cal destacar un col·loqui que protagonitzaran dues ponents de la Universitat Catòlica Australiana sobre les polítiques amb comunitats indígenes i els paradigmes educatius: Kristina Everett enfocarà la seva intervenció des de la perspectiva no aborigen, mentre que Nerida Blair defensarà la perspectiva aborigen. També participaran en el congrés altres experts com Shirley Steinberg, de la Universitat de Calgary (Canadà), pedagoga compromesa amb els drets humans; Baden Offord i Suvendrini Perera, procedents de la Universitat de Curtin (Austràlia), coneguts internacionalment en matèria de drets humans; Tabish Khair, de la Universitat de Leeds (Anglaterra), expert en xenofòbia a Europa, i Dolores Herrero, de la Universitat de Saragossa (Espanya), experta en literatura postcolonial.

En el marc del congrés, es podrà veure a la galeria del Paranimf l’exposició «Nationalism old and new: Europe, Australia and their others», en la qual diversos artistes internacionals exposaran una sèrie d’escultures i un muntatge audiovisual amb la temàtica del nacionalisme com a font d’inspiració artística.

El programa del congrés també inclou un concert del cantant i compositor Neil Murray el dimecres 17 de gener a les 20 h a l’Aula Magna i, l’endemà, a la mateixa ubicació, es faran diverses presentacions de llibres d’autors com Paul Arthur, Helen Gilbert o Iva Polak.

L’Associació Europea d’Estudis d’Austràlia organitza aquest congrés internacional biennal sobre temàtiques diverses a l’entorn de la història, la cultura o les polítiques d’Austràlia. Algunes de les edicions anteriors han estat dedicades a l’aprofundiment sobre els canvis paisatgístics a Austràlia, el manteniment de la nació o les polítiques frontereres. Les trobades han tingut lloc en diverses ciutats europees com Lieja (Bèlgica), Bordeus (França) o Copenhaguen (Dinamarca), entre d’altres.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )