Pere Bosch Gimpera i Josep Maria de Sagarra es tornen a examinar a la UB

Els exàmens testimonien un moment clau en el recorregut acadèmic de l’alumne universitari: el moment de retre comptes, «l’hora de la veritat», en què la institució avalua el grau d’assoliment dels objectius que fan l’estudiant mereixedor de la desitjada titulació a la qual ha dedicat (o no) els seus esforços al llarg dels estudis. L’Arxiu Històricde la UB recupera ara del seu fons documental una mostra representativa d’exàmens que repassen cent anys d’història de la Universitat en l’exposició virtual «L’hora de la veritat. Els exàmens a la Universitat de Barcelona. 1840-1940». Entre els exàmens que s’hi recullen, n’hi ha d’exalumnes tan il·lustres com Pere Bosch Gimpera o Josep Maria de Sagarra. Una documentació inèdita que veu la llum per primera vegada.

La mostra convida el visitant a resseguir el recorregut traçat dècada per dècada dels vint-i-cinc exàmens seleccionats i digitalitzats per consultar-los en línia, on trobarà tot de detalls sorprenents i que el connectaran amb altres temps de la Universitat de Barcelona. Hi ha exàmens de diferents titulacions, i les matèries tractades abasten ensenyaments diversos, com ara Medicina, Dret, Farmàcia, Química, Magisteri, Història, Filologia o Matemàtiques. Els tipus d’exercici també són diversos, principalment n’hi ha de desenvolupament d’un tema, però també hi ha traduccions i resolució de problemes d’aritmètica, entre d’altres.

Pere Bosch Gimpera o Josep Maria de Sagarra, entre els examinats

El 21 d’octubre de 1910, un jove Pere Bosch Gimpera de dinou anys s’examinava a les aules de la UB per obtenir el títol de Llicenciatura en Dret, estudis que va compaginar amb els de Filosofia i Lletres. Anys més tard, es convertiria en un eminent prehistoriador i arqueòleg, i durant els convulsos anys de la Segona República i la Guerra Civil va arribar a ocupar el càrrec de rector de la UB, a més de ser conseller de Justícia amb el president Lluís Companys i referent de l’exili catalanista.

També en Dret es va llicenciar a la UB l’escriptor Josep Maria de Sagarra i Castellarnau. Corria l’octubre del 1916 i tenia vint-i-dos anys. Un temps després abandonaria el Dret per dedicar-se de ple a la literatura i consagrar-se com una de les figures més destacades de les lletres catalanes. Un autor que va conrear la poesia, la novel·la, el teatre i l’assaig, a més del periodisme i la traducció.

Altres personalitats rellevants que van cursar estudis a la UB, i de les quals es mostren ara els exàmens, són Francisco Javier Llorens Barba (que es va examinar el 1843), fundador de l’Escola de Filosofia de Barcelona i deixeble de Ramon Martí d’Eixalà; Ramon Avellana Pujol (1846), director de la Secció de Ciències Fisicomatemàtiques de la Reial Acadèmia de les Ciències i les Arts de Barcelona; Lluís Barraquer Roviralta (1874), eminent neuròleg oncle de l’oftalmòleg Ignasi Barraquer i Barraquer, i Àngels Ferrer Sensat (1926), zoòloga filla de la pedagoga Rosa Sensat.

A més dels exàmens, la mostra també ens permet d’indagar en l’expedient acadèmic de cadascun dels alumnes. Així, cada examen incorpora una fitxa que reconstrueix la història acadèmica de l’estudiant a la UB i ajuda a contextualitzar el mateix examen, així com un enllaç al seu expedient acadèmic complet (que també es pot consultar en línia), on es pot fer una exploració més extensa de la documentació d’aquest estudiant.

Mitjançant aquesta exposició, es vol apropar a la comunitat universitària, i la ciutadania en general, l’extens i valuós fons documental que es conserva a la Universitat de Barcelona.

Enllaç a les exposicions anteriors de l’Arxiu Històric de la UB

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )