Daily Archives: 18 gener 2018

La revista ‘Pediatrics’ destaca un estudi de la UB sobre la dieta mediterrània i el trastorn de dèficit d’atenció amb hiperactivitat en nens i adolescents

Un estudi que relaciona la dieta mediterrània amb un menor diagnòstic del trastorn de dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH) ha estat destacat per la revista Pediatrics com un dels deu millors articles publicats el 2017. L’estudi, que és el primer treball científic que aborda la relació entre la dieta mediterrània i el TDAH en nens i adolescents, està dirigit per María Izquierdo Pulido, professora de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona i membre del CIBER de Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn), i José Ángel Alda, cap de secció al Servei de Psiquiatria de l’Hospital Universitari Sant Joan de Déu de Barcelona.

El TDAH, que afecta prop del 3,4 % de nens i adolescents arreu del món, és un dels trastorns psiquiàtrics més comuns en la primera infància i adolescència. Hiperactivitat, impulsivitat i dèficit d’atenció són alguns dels símptomes principals de la patologia, que es pot allargar fins a l’edat adulta.
L’estudi, finançat per l’Institut de Salut Carlos III, es va elaborar amb una mostra total de 120 nens i adolescents (60 d’afectats per TDAH i 60 com a grup de control). Segons el treball destacat ara per la revista Pediatrics, alguns hàbits alimentaris inadequats podrien tenir un paper en el desenvolupament d’aquest trastorn psiquiàtric. Tot i no establir que la dieta mediterrània podria ser un factor de protecció contra el TDAH, el treball subratlla que cal mantenir dietes saludables durant la infància i l’adolescència, així com una vida sana durant l’edat adulta.
També participen en l’article Alejandra Ríos Hernández i Andreu Farran Codina, de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació, i Estrella Ferreira García, de la Facultat de Psicologia de la UB.
Més informació

Una funció pulmonar baixa en adults joves pot augmentar el risc d’aparició d’altres malalties i de mort prematura

En un estudi publicat a la revista Lancet Respiratory Medicine, investigadors de l’Hospital Clínic-IDIBAPS i de la Universitat de Barcelona han demostrat que un 10 % dels adults joves tenen una funció pulmonar baixa, fet que implica que no s’ha desenvolupat bé el pulmó. Aquesta dada ha permès d’identificar un grup de persones en què hi ha un risc més alt tant de mortalitat prematura com d’aparició primerenca d’altres malalties cròniques, com la malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC), problemes cardiovasculars o diabetis.

Els autors de l’article són el professor del Departament de Medicina Àlvar Agustí, director de l’Institut Clínic Respiratori (ICR) de l’Hospital Clínic, cap del Grup de Recerca d’Inflamació i Reparació en les Malalties Respiratòries de l’IDIBAPS i membre del CIBER de Malalties Respiratòries (CIBERES); Guillaume Noel, investigador del mateix equip; Josep Brugada, professor del Departament de Medicina, cardiòleg de l’Hospital Clínic i cap del Grup de Recerca d’Arrítmies, Resincronització i Imatge Cardíaques de l’IDIBAPS, i Rosa Faner, investigadora del CIBERES a l’IDIBAPS.

La malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC) és la principal causa de discapacitat arreu del món. Fins ara es considerava que el gran responsable en el desenvolupament de la malaltia era el tabac. Estudis recents, en què han participat investigadors de l’Hospital Clínic-IDIBAPS-UB, han demostrat que també s’han de tenir en compte factors de desenvolupament pulmonar en els primers anys de vida. «Que hi hagi un desenvolupament anormal dels pulmons en els primers anys de vida pot indicar que altres òrgans del cos tampoc s’han desenvolupat correctament», explica Àlvar Agustí.

Enllaç a la nota

Referència de l’article:
A. Agustí, G. Noel, J. Brugada, R. Faner. «Lung function in early adulthood and health in later life: a transgenerational cohort analysis»Lancet Respiratory Medicine, desembre del 2017. Doi: 10.1016/S2213-2600(17)30434-4