Una funció pulmonar baixa en adults joves pot augmentar el risc d’aparició d’altres malalties i de mort prematura

En un estudi publicat a la revista Lancet Respiratory Medicine, investigadors de l’Hospital Clínic-IDIBAPS i de la Universitat de Barcelona han demostrat que un 10 % dels adults joves tenen una funció pulmonar baixa, fet que implica que no s’ha desenvolupat bé el pulmó. Aquesta dada ha permès d’identificar un grup de persones en què hi ha un risc més alt tant de mortalitat prematura com d’aparició primerenca d’altres malalties cròniques, com la malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC), problemes cardiovasculars o diabetis.

Els autors de l’article són el professor del Departament de Medicina Àlvar Agustí, director de l’Institut Clínic Respiratori (ICR) de l’Hospital Clínic, cap del Grup de Recerca d’Inflamació i Reparació en les Malalties Respiratòries de l’IDIBAPS i membre del CIBER de Malalties Respiratòries (CIBERES); Guillaume Noel, investigador del mateix equip; Josep Brugada, professor del Departament de Medicina, cardiòleg de l’Hospital Clínic i cap del Grup de Recerca d’Arrítmies, Resincronització i Imatge Cardíaques de l’IDIBAPS, i Rosa Faner, investigadora del CIBERES a l’IDIBAPS.

La malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC) és la principal causa de discapacitat arreu del món. Fins ara es considerava que el gran responsable en el desenvolupament de la malaltia era el tabac. Estudis recents, en què han participat investigadors de l’Hospital Clínic-IDIBAPS-UB, han demostrat que també s’han de tenir en compte factors de desenvolupament pulmonar en els primers anys de vida. «Que hi hagi un desenvolupament anormal dels pulmons en els primers anys de vida pot indicar que altres òrgans del cos tampoc s’han desenvolupat correctament», explica Àlvar Agustí.

Enllaç a la nota

Referència de l’article:
A. Agustí, G. Noel, J. Brugada, R. Faner. «Lung function in early adulthood and health in later life: a transgenerational cohort analysis»Lancet Respiratory Medicine, desembre del 2017. Doi: 10.1016/S2213-2600(17)30434-4