A l’equador del programa Horitzó 2020, la UB ha obtingut 37,5 milions d’euros per a projectes

La Universitat de Barcelona ha aconseguit fins ara noranta projectes en el marc del programa Horitzó 2020 de la Comissió Europea (CE), amb un import total pròxim als 37,5 milions d’euros. D’aquests projectes, la UB en coordina vint: onze són projectes del Consell Europeu de Recerca (ERC) atorgats a investigadors individuals, mentre que els altres nou són col·laboratius. En els setanta restants, hi participa com a soci.

Consolidator Grants de l’ERC

Dos investigadors de la UB han estat reconeguts amb dues Consolidator Grants de l’ERC en la darrera convocatòria. Es tracta, d’una banda, d’Anna Alberni Jordà, investigadora ICREA al Departament de Filologia Catalana i Lingüística General i membre de l’Institut de Recerca en Cultures Medievals (IRCVM), que ha rebut 1,3 milions d’euros per al projecte Ioculator seu mimus. Performing music and poetry in medieval Iberia (MiMus). També ha estat reconegut l’investigador Ismael Díez Pérez, del Departament de Ciència de Materials i Química Física, a qui han concedit prop de dos milions d’euros per al projecte Force fields in redox enzymatic catalysis (Fields4CAT).

Horitzó 2020 en el bienni 2016-2017

Pel que fa a les convocatòries corresponents als programes de treball d’Horitzó 2020 en el bienni 2016-2017, la Universitat de Barcelona ha obtingut 27 projectes, amb un import total aproximat de 13,5 milions d’euros. A més, en aquest període ha incorporat dos projectes més de l’ERC d’investigadors procedents d’altres institucions, i corresponents a convocatòries del 2015, per un import de gairebé quatre milions d’euros. Cal remarcar que moltes de les convocatòries del bienni 2016-2017 es resoldran al llarg del primer trimestre del 2018, per la qual cosa s’espera incrementar el nombre de projectes concedits. Així mateix, el personal investigador de la Universitat ha obtingut altres projectes del programa Horitzó 2020, a través dels instituts de recerca participats, que no s’han comptabilitzat aquí.

Pel que fa a les tipologies específiques, la UB ha aconseguit fins ara dotze projectes de l’ERC: tres Starting Grants (en una de les quals participa com a associate partner), quatre Consolidator Grants, tres Advanced Grants i dues Proof of Concept. Quant a les accions Marie-Sklodowska Curie individuals, ha obtingut un total de divuit projectes, sis dels quals corresponen a la convocatòria del 2016 (la convocatòria del 2017 encara està pendent de resolució).

Des del començament del programa Horitzó 2020, l’any 2014, la CE ja ha tancat més de dues-centes convocatòries amb prop de 2.400 línies de recerca. Recentment, han estat publicats els programes de treball per al període 2018-2020 —l’últim d’Horitzó 2020—, i actualment hi ha 43 convocatòries obertes per a 244 línies de recerca, i 48 més pendents d’obrir-se, que inclouran 433 línies més.

Els excel·lents resultats obtinguts fins ara per la Universitat de Barcelona es reparteixen entre els diversos centres. El centre de Física i Química encapçala la llista de projectes concedits, amb trenta-dos en total. El segueixen el centre de Biologia i Ciències de la Terra, amb quinze, el d’Economia i Empresa, amb nou, el de Filosofia i Geografia i Història, amb vuit, el de Psicologia, amb set, i el de Matemàtiques i Informàtica, amb sis. Els centres de Filologia, Medicina  i Ciencies de la Salut i Educació han obtingut tres projectes, dos el de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació, i un tant el de Belles Arts com el Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI).

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )