Un mural i una conferència amb el director del Memorial d’Auschwitz recorden les víctimes de l’Holocaust a Barcelona

L’Observatori Europeu de Memòries de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona (EUROM) organitza dues activitats el Dia Internacional en Commemoració de les Víctimes de l’Holocaust a Barcelona, dins de la programació que promou el Comissionat de Programes de Memòria de l’Ajuntament en col·laboració amb el Museu d’Història de Barcelona (MUHBA). Les propostes de l’EUROM emfatitzen la responsabilitat compartida i la importància de l’educació sobre el genocidi per fomentar el rebuig a totes les formes de discriminació, violència i antisemitisme.

Entre els dies 23 i 25 de gener, la plaça del Rei es convertirà en l’escenari per a la realització d’un gran mural en homenatge a totes les víctimes de l’Holocaust i dedicat als deportats i deportades als camps nazi. L’obra serà plasmada per l’artista urbà Roc Blackblock amb la participació de dotze estudiants del batxillerat artístic de l’Institut Moisès Broggi. El mural es farà sobre un suport modular i quedarà exposat entre els dies 27 de gener i 11 de febrer a la capella de Santa Àgata del MUHBA.

La creació del mural està inspirada per la novel·la gràfica Maus, d’Art Spiegelman, «un referent de l’art com a vehicle per recuperar la memòria històrica i col·lectiva», en paraules de l’artista. La proposta parteix d’una barreja d’elements icònics, artístics, testimonials, documentals i evocatius de la multiplicitat de víctimes del genocidi amb la preocupació de transmetre la memòria de l’Holocaust a les noves generacions. El projecte el dirigeix Jordi Guixé, director de l’EUROM, i està comissariat per Núria Ricart, professora de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona.

La programació de l’EUROM al MUHBA es complementa amb una conferència del director del Museu i Memorial d’Auschwitz-Birkenau, Piotr Cywiński. Doctor en humanitats i historiador medieval, Cywiński és també president i cofundador de la Fundació Auschwitz-Birkenau i té una llarga trajectòria en l’educació sobre l’Holocaust. Entre els anys 2005 i 2014, va ser vicepresident del Consell del Centre Internacional d’Educació sobre Auschwitz i l’Holocaust.  La xerrada, titulada «Auschwitz: entre la memòria i la responsabilitat», es farà el dimecres 24 de gener a les 19 h a la sala Martí l’Humà del MUHBA (plaça del Rei, s/n) i anirà seguida d’un debat. L’assistència és gratuïta i es recomana inscripció prèvia a través d’aquest enllaç.

El Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust es commemora el 27 de gener, data de l’alliberament del camp nazi d’Auschwitz-Birkenau l’any 1945. Va ser establert el 2005 per l’Assemblea de les Nacions Unides.