Premi Ramon Margalef: Una recerca trencadora sobre salut cardiovascular

El Premi Ramon Margalef del Consell Social al millor article en una revista reconeguda en l’àmbit de les ciències experimentals i de la salut derivat d’una tesi doctoral distingeix enguany la investigadora Begoña Benito per una recerca trencadora. Concretament, una investigació que es contraposa a la concepció prèvia que l’exercici físic en qualsevol nivell de pràctica és saludable. Es tracta d’un estudi publicat a la revista de gran impacte en cardiologia Circulation, i que mostra com l’exercici de resistència continuat durant anys podria provocar alteracions en l’estructura i la funció cardíaca i crear un substrat per patir arrítmies.

L’objectiu de l’estudi, que ha durat cinc anys, va ser determinar en un model animal els efectes cardíacs de l’exercici a llarg termini, un fet que no s’havia estudiat fins llavors respecte a alts nivells de cronicitat. Per això, l’equip de l’Hospital Clínic de Barcelona va sotmetre un grup de rates a una hora d’exercici diari intens durant quatre, vuit i setze setmanes —aquest últim període representa un model de cronicitat important, que podria ser equivalent a un entrenament diari durant deu anys en humans—, i el va comparar amb un altre grup de rates sedentàries (grup control). Durant aquest temps, i només en les rates sotmeses a setze setmanes d’entrenament, els investigadors van observar anomalies en l’estructura del múscul cardíac (fibrosi), especialment a les aurícules i el ventricle dret.

Aquest resultat suggereix una relació directa entre l’esforç de resistència realitzat de manera continuada i les probabilitats de desenvolupar alteracions cardíaques que poden predisposar a patir una arrítmia. A més, es correlaciona amb les observacions clíniques sobre una major probabilitat de patir fibril·lació auricular a llarg termini en atletes de resistència. D’altra banda, la fibrosi cardíaca localitzada en el ventricle podria ser similar a la que s’observa en alguns casos d’arrítmies ventriculars en esportistes. Així mateix, l’estudi també demostra que aturar l’entrenament al cap de dues, quatre i vuit setmanes deriva en una remissió significativa de l’anomalia cardíaca, particularment al ventricle dret.
L’article «Cardiac arrhythmogenic remodeling in a rat model of long-term intensive exercise training» va ser seleccionat pels editors de Circulation com un dels millors treballs publicats a la revista, i actualment s’ha convertit en un referent a partir del qual han sorgit nombroses publicacions. La tesi doctoral de Benito va continuar amb la publicació d’un segon article en què va utilitzar el mateix model i va demostrar que, efectivament, l’aparició de fibrosi a les aurícules en resposta a l’exercici intens i crònic, juntament amb l’augment del to vagal, expliquen una susceptibilitat més gran a presentar fibril·lació auricular en les rates que han fet exercici.
Cal emmarcar aquesta recerca dins el principi general segons el qual la pràctica regular d’exercici prevé l’aparició de malalties cardiovasculars i també millora la salut de les persones que pateixen aquestes afeccions. És important remarcar que un estil de vida físicament actiu va associat a una disminució de la mortalitat per malaltia cardíaca en almenys un 30 %, de manera que a més activitat física, menys incidència d’esdeveniments cardiovasculars. Tal com s’ha esmentat anteriorment, les conclusions de la recerca premiada fan referència exclusivament a pràctiques d’exercici molt intens i amb un alt nivell de cronicitat.
L’estudi guardonat forma part de la tesi doctoral de Begoña Benito, dirigida per Lluís Mont i Josep Brugada, i està signat per un equip multidisciplinari en què hi ha membres de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), la Unitat d’Arrítmies de l’Hospital Clínic de Barcelona – Universitat de Barcelona i l’Institut d’Investigacions Biomèdiques de Barcelona (IIBB-CSIC), en col·laboració amb l’Institut del Cor de Mont-real i la Universitat de Mont-real (Quebec). Actualment, Begoña Benito està desenvolupant la seva tasca com a investigadora en el Grup de Recerca Biomèdica en Malalties del Cor (GREC), a l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM).

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )