Una mirada al passat amb la paleontologia, a la Facultat de Ciències de la Terra

La paleontologia és una disciplina que ens connecta amb un món ple d’incògnites encara per descobrir sobre la història de la vida i de l’evolució al planeta Terra. «Paleontologia: una magnífica finestra al passat» és el títol de la XVIII Trobada de Professorat de Ciències de la Terra i del Medi Ambient del Batxillerat, que tindrà lloc aquest dijous, 25 de gener, a partir de les 15.30 h, a l’Aula Magna de la Facultat de Ciències de la Terra de la Universitat de Barcelona.

En aquesta edició de la trobada es revisaran alguns dels components clàssics del món de la paleontologia amb una mirada actual, i es descobriran algunes de les recerques més innovadores en el món de la paleontologia. L’activitat està organitzada pels professors Isabel Cacho i Xavier Delclòs, de la Facultat de Ciències de la Terra, i té el suport de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UB.
Fa uns cent milions d’anys, les paparres ja xuclaven la sang als dinosaures teròpodes per poder nodrir-se. Aquesta descoberta científica es fonamenta en unes peces d’ambre birmà del Cretaci que són una finestra oberta per apropar-se al món dels dinosaures amb plomes. Els assistents a la trobada podran descobrir el món de la recerca en un jaciment d’ambre del Cretaci, i acostar-se a l’estudi del seu contingut fossilífer amb les antigues i noves tecnologies, amb la ponència «L’ambre. Els ulls que van veure els dinosaures», que impartirà Xavier Delclòs, membre també de l’Institut de Recerca de la Biodiversitat (IRBio) de la Universitat de Barcelona.
Quines són les principals troballes paleontològiques al jaciment de Las Hoyas, a Conca? En la xerrada «El repte de reconstruir un ecosistema de 126 milions d’anys», la professora Ángela D. Buscalioni, de la Universitat Autònoma de Madrid, detallarà quines són les singularitats científiques de Las Hoyas, un dels jaciments més rellevants del país per la varietat i el bon estat de conservació dels fòssils trobats.
El registre fòssil a Catalunya és excepcional per diversos motius, però sense cap dubte ho és per la descoberta de primats fòssils datats entre els 13 i els 8 milions d’anys. Salvador Moyà Solà, investigador ICREA de l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont, recordarà quines han estat les aportacions més significatives d’aquest registre per reconstruir l’origen i la diversificació dels hominoides actuals, en la xerrada «L’origen dels hominoides vivents (gibons, grans simis i humans): aportacions del registre fòssil català».
La trobada també inclou una sèrie de tallers —oberts a la participació dels assistents—  per descobrir línies de recerca que impulsen diversos equips investigadors de la Facultat de Ciències de la Terra de la UB.  En el programa de tallers hi ha propostes com ara «Noves tècniques en la reconstrucció dels climes del passat», dirigit per Isabel Cacho, experta en geologia marina, paleontologia i paleoclimatologia, i membre del Grup de Recerca Consolidat de Geociències Marines de la UB; «El món dels cristalls. Concurs de cristal·lització», impartit per M. Teresa Calvet, experta en mineralogia i geologia aplicada, i organitzadora del Concurs de Cristal·lització a l’Escola 2017, i «Geofísica: auscultem la Terra», a càrrec del professor Àlex Marcuello, de l’Institut de Recerca Geomodels de la Universitat de Barcelona, entre altres exemples.

Més informació i inscripcions

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )