«LitCat a l’atac!»: els estudiants de batxillerat s’aproximen a la literatura catalana

El divendres 26 de gener, la Facultat de Filologia va organitzar la I Jornada de Literatura Catalana i Batxillerat: «LitCat a l’atac!». Més d’un centenar d’alumnes de batxillerat van participar en les diverses conferències i activitats realitzades entre l’aula capella i diversos espais de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona.

La jornada va sorgir a iniciativa del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General, del Departament d’Ensenyament i de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UB amb l’objectiu d’acostar els estudiants de batxillerat al grau de Filologia Catalana a través d’activitats poètiques i literàries, i del coneixement d’experiències d’antics estudiants, professionals i autors rellevants de la història de la literatura catalana.

L’acte va començar amb una presentació a càrrec del degà de la Facultat, Javier Velaza; Rosa Artigal, directora general d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat del Departament d’Ensenyament; Xavier Vila, director del Departament  de Filologia Catalana i Lingüística General; i Carme Panchón de l’Institut de Ciències de l’Educació, seguida de la conferència «Gaudir de la literatura catalana», a càrrec de Vicenç Llorca, tècnic del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

A les 10 h, es va distribuir els alumnes en grups reduïts i es va començar una ruta literària per la Facultat de Filologia, en la qual estudiants, exalumnes i professors van anar llegint textos d’escriptors que hi van estudiar. Els escriptors escollits per a la ruta van ser Salvador Espriu, Josep Pla, Montserrat Roig, Joan Maragall i Josep Carner, que en algunes de les seves obres van reflectir la seva experiència com a estudiants de la Universitat de Barcelona.

Els petits grups van anar recorrent diversos espais de la Facultat com el vestíbul, algunes aules, l’estany dels peixos del Pati de Lletres, i fins i tot el bar, mentre escoltaven la lectura dels textos. N’és un exemple aquest fragment de l’obra Digues que m’estimes encara que sigui mentida: sobre el plaer solitari d’escriure i el vici compartit de llegir, de Montserrat Roig, en el qual parla de les tertúlies polítiques al bar de la Facultat:

«Al bar de la Universitat, per on s’arribava després de travessar el Pati de Lletres, hi vaig fer mitja vida. No hi havia vinyes roges, d’un roig madur, ni un xiprer que somniava. Ni res es desfeia, a ponent, en suc de taronja. Només hi havia parets d’un color groc dubtós, una llum color cendra que s’escolava per unes finestres brutíssimes i unes taules que pudien de tanta suor acumulada.»

Un altre dels autors llegits durant la ruta literària va ser Joan Maragall, que va descriure el seu primer dia a la Universitat en l’obra Com si entrés en una pàtria: cartes a Josep M. Lloret (1882-1895) i notes autobiogràfiques (1885-1910):

«[…] Tremolant jo d’emoció, vàrem entrar en lo vestíbul de la Universitat y vaig dir somrihent ab tot candor a mon company: “Entro per primera vegada en lo temple de la sabiduria.” Ell va mitj riurer d’un modo que’m féu pensar: «Aquet desgraciat no estima la ciència en tot lo qu’ella val». L’endemà vaig comensar a assistir a les clases. Al entrar en lo claustre de Dret, una ratxada de benestar va conmòurer tot lo meu ser: aquell pati rectangular rodejat de porxos bisantins de moderna construcció, sota dels cuals discorria conversant, fumant, discutint o estudiant aquella multitut de joves com jo, aquell «rum-rum», soroll indefinit propi de tots los llochs de gran concurrència d’homes […]»

La jornada va continuar amb una taula rodona moderada pel professor Oriol Izquierdo, en què van participar Susanna Rafart, poeta i autora de prosa de ficció i d’assaig, i Josep M. Fonalleras, escriptor i articulista, tots dos exalumnes de la Facultat de Filologia, en la qual van parlar de l’experiència de viure entre els estudis i la professió d’escriptor.

Un espectacle polipoètic amb música i poesia elaborada per professors i alumnes de la Universitat de Barcelona va tancar aquesta I Jornada de Literatura Catalana i Batxillerat.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )