Quatre graduats de l’ESCAC, guardonats als Premis Gaudí

El diumenge 28 de gener es van lliurar a Barcelona els X Premis Gaudí a les millors produccions cinematogràfiques catalanes de l’any passat. Enguany, aquests guardons que atorga l’Acadèmia del Cinema Català han reconegut el treball de quatre professionals formats a les aules de l’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC), adscrita a la Universitat de Barcelona. Amb aquestes distincions, els graduats de l’ESCAC sumen ja un total de trenta-tres premis Gaudí al llarg d’aquestes deu edicions.

L’exalumna de l’ESCAC Anna Pfaff va guanyar el Gaudí al millor muntatge per Estiu 1993. La primer pel·lícula de Carla Simón va ser la gran triomfadora de la nit. Es va endur tres guardons importants: millor film, millor direcció i millor guió, juntament amb el de millor actriu secundària per a Bruna Cusí. La cita següent serà els Premis Goya, que es lliuraran el 3 de febrer, i on Pfaff, juntament amb Dídac Palou, repeteixen nominació per la seva tasca al film de Simón. En total, la pel·lícula acapara vuit nominacions en aquest certamen.

També triomfal va ser el pas de l’exalumna Laura Ferrés pels Gaudí, en què va obtenir el premi al millor curtmetratge per Los desheredados. La jove directora (que també signa el guió del film) ja va guanyar el maig passat el Premi Descoberta en la Setmana de la Crítica del Festival de Cinema de Canes. Ara, el recorregut de Los desheredados continua a Madrid, on està nominat als Goya en la categoria de millor curtmetratge documental.

Per últim, els graduats Kike Maíllo i Toni Carrizosa (que també és professor de l’Escola) van pujar a l’escenari dels Gaudí a recollir el premi especial del públic per la pel·lícula La llamada, de la qual són productors. Els vots de més de 10.000 espectadors van coronar el film amb aquest guardó acabat d’estrenar. Escrit i dirigit pels debutants Javier Ambrossi i Javier Calvo, La llamada adapta el popular musical de teatre del mateix títol, que en poc temps s’ha convertit en tot un fenomen: si feia una setmana aconseguia el premi Feroz a la millor comèdia, ara opta a cinc premis Goya.

Sis exalumnes de l’Escola, entre els nominats

A banda dels guardonats, l’ESCAC també ha tingut una representació destacada entre els nominats en aquesta desena edició dels Premis Gaudí: l’exalumna i actual professora de l’Escola Roser Aguilar optava al premi de millor pel·lícula per Brava; el film Sasha, escrit i dirigit per Fèlix Colomer i produït per ESCAC Films, hi competia en la categoria de millor pel·lícula documental; Ariadna Ribas estava nominada al millor muntatge per Júlia ist, i Lluís Rivera, als millors efectes especials per Proyecto Lázaro. Finalment, en la categoria de millor curtmetratge, optaven al Gaudí dos treballs sorgits del planter de l’ESCAC: Cunetas, del graduat Pau Teixidor, i La inútil, de la també exalumna Belén Funes.

Tots aquests premis i nominacions als premis Gaudí i Goya són una mostra més de l’excel·lència de l’ESCAC en la formació dels nous talents de la indústria cinematogràfica: cineastes i tècnics de primer nivell que augmenten el prestigi i la qualitat artística del cinema català i espanyol.