La UB participa en l’activitat de ciència ciutadana xAire per mesurar la qualitat de l’aire de Barcelona

El projecte xAire és una acció per monitoritzar a Barcelona la contaminació de l’aire per diòxid de nitrogen (NO2), un dels contaminants més abundants en l’aire, principalment a causa dels vehicles dièsel. El Grup de Recerca Open Systems, que lidera l’investigador Josep Perelló, de l’Institut de Recerca en Sistemes Complexos de la UB (UBICS) de la Facultat de Física, participa en aquesta iniciativa.

L’activitat consisteix a instal·lar 835 tubs de difusió (sensors de mesura de la qualitat de l’aire) per ajudar a millorar la precisió de les set estacions de mesura que hi ha a la ciutat actualment. Si aquest tipus d’estacions fixes acostumen a trobar-se en llocs que no sempre estan en la nostra zona de pas, els tubs de difusió, en canvi, són una alternativa senzilla i fiable per conèixer la qualitat de l’aire en determinats punts d’interès.

Es tracta d’un projecte intergeneracional en el qual participen vint escoles de Barcelona (dues per districte). Alumnes de primària instal·laran aquests tubs de difusió amb l’ajuda de mares, pares i mestres.

La iniciativa s’emmarca dins de la clínica de salut ambiental Estació Ciutat, amb base en un solar del passatge de Trullàs, al districte de Sant Martí. Nascut de l’exposició del CCCB «Després de la fi del món», aquest espai està comissariat per Perelló i ofereix una sèrie d’infraestructures per fer accions participatives en què la ciutadania contribueix activament a la millora de la salut ambiental: des de mesurar la qualitat de l’aire fins a millorar el creixement de la vegetació o reduir la contaminació a través del reciclatge.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )